onsdag 21 januari 2009

Vi är här, och vi lever! :)

Hej allihopa!

Så nu kommer det första blogginlägget sen vi anlände hit till Norge och Finnsnes, har inte haft tillgång till internet för att uppdatera och fick mitt mobila bredband idag så nu kan jag uppdatera :)

Så för att börja historien från tågresan då. 18 Januari vid 05.20 tiden var vi på tågstationen i Älvsbyn och väntade på att tåget skulle anlända. Måste säga att det var faktiskt väldigt pirrigt, kände inte av något nästan förrens någon timme före, vet inte riktigt om jag förstått vad det var jag var påväg att göra :P













Sen efter vi hamnat på tåget så antar jag att tröttheten slog oss hårt i fesjet (ansikte!). Dåliga skämt och väldigt mycket skratt, men ja, tre ovanliga och lite störda pojkar så är det väl lätt att det blir så haha :) Vi pratade, halvsov och var allmänt dryga på bara det sätt de tre musketörerna kan :)

Så 05.36 satte vi oss på tåget, tanken var att hinna med en buss från Narvik mot Finnsnes vid 13.00 tiden, och som vanligt med turen på sin sida så gick ju självklart vårat lok sönder så de kunde inte köra riktigt i den hastighet de ville, och vi missade bussen med 10 minuter, typiskt. Så vi hamnade på Narviks tågstation i 2 ½ timme på ett par stolar(?) gjorda av galler, förstår inte hur Johan lyckades somna :P

Till slut hamnade vi på rätt buss och var framme i Finnsnes vid 18.30 ungefär, så 13 timmar resa! Therese Paulsen som fixat jobbet åt oss kom och mötte oss och visade oss vägen till IVARS! (stället vi bor på). Vi installerade oss i våra ytte pytte små rum och packade upp våra alltför stora väskor. Sedan hälsade vi på en Sara som också bor här, trevlig tjej det där :P Fast jag undrar om hon tror vi är någorlunda normala. Alla som känner John kan ju tänka sig :) Efter en ordentlig pratstund så var det dags att försöka sova en stund för att vara utvilad inför första dagen på jobbet.



































Så här ser iaf det ut ungefär där vi bor, det är Johans rum på bilden men mitt ser ut likadant så :P Sen har vi köket och det som hör till där.




Första dagen fram till idag

Vaknade upp på morgonen, ovanligt pigg måste jag säga. Åt frukost och gjorde sig i ordning, rätt spänd över vad som komma skall. Har haft lite skräck inför norskan som jag inte är alltför greit på, men vet ni. Jag lyckades förstå det mesta som sades så länge jag höll mig fokuserad. Det har inte hänt speciellt mycket sen i måndags om jag ska vara ärlig, vi är ju i upplärningsfasen nu (5 veckor) och det är massor och åter massor med information. Så vi har inte gjort något speciellt än så länge förutom att få veta vad som kommer hända. Vi är 10 st som är på upplärningen, varav vi tre enda svenskarna, och jag har svårt att tro dom tycker vi är annat än konstiga. Vi tre har inga problem med att komma tillrätta så att säga, skämtar och är allmänt roliga :) Det enda jag kan skriva som är någorlunda vettigt att veta är att vi ska ta vårat första samtal imorgon Torsdag. Är lite nervös inför det, men tror det kommer gå riktigt bra :) Annars är det 5 veckors upplärning innan vi verkligen kastar oss in i jobbet och gör vad vi är där för att göra!

All norska tar på kroppen och speciellt skallen, man blir lite trög eller hur man ska förklara det, då man fokuserat sig och koncentrerat sig hela dagen så kommer allt på en gång så fort man tagit sig hem till hyblet. Har sovit middag 2-3 timmar både måndag och tisdag :P Så har inte hänt speciellt mycket än. Man försöker ta sig igenom dagen på bästa möjliga sätt, sen på kvällen orkar man ingenting så blir mest slappa :)

Har läst ut tredje boken i "Twilight" serien, usch va hemskt att man måste vänta ett par månader på nästa nu :S
Har inte haft något internet förrens nu idag, skaffade mobilt bredband så man kan ha någon sorts kontakt med Sverige! :) Ska skaffa mig Tele2 Snackis också så ringer jag gratis till Sverige!! :D Då kommer jag kunna höra av mig en hel del, men som det är nu så kostar sms 2.50, om någon ringer mig kostar det 2.50 också, och om jag ringer går det nog på en 5-6kr om jag inte minns fel, så jag kommer hålla mig borta från mobilen nu närmaste tiden innan jag hunnit fixa det mesta.

Vad är det förresten med Norrmän? Blev helt paff när det var dags för lunch. Vi har fått ett super bra erbjudande och får äta lunch en gång om dagen på Telenor för 250kr i månaden, vilket är cirka 15 kr per måltid så helt klart värt det. Men iaf, BRÖD... BRÖD är det ENDA som norrmännen tänker på när det är dags för lunch, dom blev helt paffa när jag sa att vi åt ordentlig lunch oftast, tyckte vi var dumma i huvet haha :P Iaf så har dom någorlunda värdig mat beroende på dag, måndagar får vi lax och ägg till mackorna, tisdagar får vi våfflor (norrmännen har GETOST på våfflor.. fyfan :P), onsdagar får vi en sallad, torsdagar får vi någon varm rätt (oftast något ihopmosat slaffs), och fredagar så får vi en bulle till kaffet ungefär. Men bröd är verkligen det enda som räknas som lunch där, har ätit "dubbla" frukostar känns det som de tre senaste dagarna :P


Iaf så ska jag försöka avsluta detta blogginlägg nu, kommer kunna uppdatera mer flitigt nu när jag har internet :P Har lovat att spela kort med Sara så får väl dra mig härifrån en stund.

Jag saknar min familj och mina vänner!
Vi ses på ett par veckor :)


Kram/handslag - Martin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar